Thuis

Ineens zitten we met z’n allen een paar weken thuis. Maar niet getreurd! Ook thuis kun je muziek maken. Twee keer per schoolweek vind je hier een nieuwe muzikale activiteit (o.a. uit ons boek ’36 muzikale speelkaarten’). Ook alle voorgaande activiteiten vind je op deze site en zijn voor iedereen beschikbaar!
Klik op de oranje woorden om de geluidsfragmenten/filmpjes te starten of om de werkbladen te downloaden. Veel plezier!

We hebben ook veel liedjes gemaakt. Die zijn hier allemaal te beluisteren.

 


  • Activiteit 16 / De pottofoon + baby shark

Vanaf volgende week plaatsen we twee nieuwe muzikale activiteiten op deze site. Alle onderstaande activiteiten blijven natuurlijk beschikbaar. Altijd leuk om nog eens te proberen!

Vandaag gaan we zelf een instrument maken; de pottofoon. In het eerste filmpje wordt uitgelegd hoe je dit instrument maakt en stemt, zoals de naam van het instrument al zegt heb je voornamelijk glazen potjes nodig.

Daarna kun je met je nieuwe instrument meespelen met het lied ‘baby shark’. Volgende week staat er een nieuwe meespeel-partituur klaar. Dus bewaar je pottofoon goed!

tip: Op de een of andere manier klinken de potjes beter met vers water! Na een uurtje dus even opnieuw vullen. Als er iemand is die weet hoe dat komt, wij zijn heel benieuwd! (mail dan naar: troef-theater@outlook.com)


Activiteit 15 / Meespeelpartituur – Bodypercussie

Start het filmpje en maak samen met ons muziek! Veel plezier!

Hier vind je ook liedjeskwartet (set 7).


  • Activiteit 14 / Wat zit er op je boterham? (en Liedjeskwartet set 6)

We gaan weer lekker zingen! Wat vind jij lekker op je boterham?
Je hoort verschillende soorten broodbeleg in dit lied.
– Ga staan als je beleg hoort dat je lekker vindt en blijf zitten als je het niet lust. Deze opdracht kan ook gedaan worden met hartig en zoet beleg.
– Beluister het lied nu nog een keer en zing ‘het broodbeleg’ na. Misschien kun je na een paar keer oefenen het hele lied al mee zingen! Veel plezier!

Bij deze activiteit hoort weer een liedjeskwartet (set 6).

Beluister hier het lied:

 


  • Activiteit 13 / luisteren en tekenen

Als je onze activiteiten een beetje gevolgd hebt de afgelopen weken, dan heb je al best veel verschillende dingen gedaan. We hebben getrommeld op van alles en nog wat, gezongen, gepuzzeld en nog veel meer. Vandaag gaan we naar muziek luisteren.
Je hebt tekenpapier nodig, een tekenpotlood en stiften (of kleurpotloden, wasco, waterverf, etc.). Misschien vind je het fijn om tijdens deze activiteit een koptelefoon op te zetten, zodat je je wat beter kunt concentreren. Denk er dan wel aan dat je het volume niet te hoog zet, dat is slecht voor je oren!

  • Zit je goed? Is het rustig om je heen? Je luistert zometeen naar een fragment. Misschien vind je het fijn om daarbij je ogen dicht te doen. Waar denk je aan bij het beluisteren van deze muziek? Zie je iets voor je? Vind je de muziek mooi, of spannend? Pak dan je tekenpotlood en laat zien waar je aan denkt. Teken alles wat in je opkomt. Je kunt daarbij geen fouten maken!
  • Zet het fragment nu nog een keer aan (of nog vaker). Met je stiften maak je je tekening af. Welke kleuren passen er bij de muziek? Heb je de opdracht samen met iemand anders gemaakt? Vergelijk jullie tekeningen dan eens. Zijn er grote verschillen, of dachten jullie aan hetzelfde?

We zijn natuurlijk heel benieuwd naar jullie kunstwerken. Als je het leuk vindt kun je een foto mailen naar troef-theater@outlook.com. Of stuur een berichtje via Facebook of Instagram.

Veel plezier!


  • Activiteit 12 / Mango, mango (en Liedjeskwartet set 5)

Dit lied is al snel mee te zingen want ieder zinnetje wordt herhaald. Zingt je vader, moeder of iemand anders ook mee? Dan kun je de zinnen door elkaar zingen en wordt het een canon. Dit kan zelfs met z’n drieën. Bij deze activiteit hoort ook een woordzoeker. Beluister het lied en zoek de 5 vruchten waar we over zingen. Daarnaast hebben we nog 10 stuks ander fruit in de woordzoeker verstopt. Hier vind je de antwoorden. Veel plezier!
Bij dit lied hoort ook weer een liedjeskwartet (set 5).

Beluister hier het lied:


  • Activiteit 11 / tafelritmes (De Eindbaas)

Eergisteren (activiteit 9) stonden er drie tafelritmes op het programma. Hebben jullie deze goed geoefend? Misschien is het, voor de zekerheid, verstandig om deze nog één keer door te nemen. Pas als je ze echt onder de knie hebt ben je klaar voor De Eindbaas!
Lukt het je om alle drie de ritmes te spelen, terwijl wij de andere twee voor onze rekening nemen?

Heel veel succes!


  • Activiteit 10 / Tante Shivani (en Liedjeskwartet set 4)

Dit lied gaat over een vrolijke tante bij wie het altijd swingt in de keuken: Tante Shivani!
Wat heb je voor deze activiteit nodig? Twee deksels, een koekenpan, pollepels, peper en zout.
Tijdens het lied doe je net alsof je iets lekkers aan het koken bent. Hoor je de zin ‘doe je best, met het keukenorkest‘ dan luister je goed naar de tekst en speel je wat er gezongen wordt. Zo ontstaat er een echt keukenorkest.
Het is natuurlijk nog leuker als je je vader of moeder helpt met koken en daarbij het lied beluistert. Wat zal dat een swingende boel worden in jullie keuken! Eet smakelijk!

Bij dit lied hoort ook weer een liedjeskwartet (set 4).

Beluister hier het lied:


  • Activiteit 9 / tafelritmes (deel 1)

Vandaag gaan we trommelen. Dat doen we gewoon op tafel. Weet je zeker dat de buren al wakker zijn? Staat er niks breekbaars op tafel? Dan ben je er klaar voor.
Je vindt hieronder drie filmpjes. Tijdens het bekijken van de filmpjes kun je met ons mee trommelen. We gebruiken daarbij twee technieken:

  • De vuist op het tafelblad
  • De vingers op de rand van de tafel

Oefen deze drie ritmes goed, want overmorgen heb je ze hard nodig bij ‘De Eindbaas’!
Veel succes!

Ps. Als het pijn doet aan je handen, dan trommel je waarschijnlijk te hard of te lang.


  • Activiteit 8 / Monsters (en Liedjeskwartet set 3)

Kun jij de monsters vinden waar we over zingen? Print dit werkblad uit en luister naar het lied ‘Monsters’. Zet een kruisje in het vak bij de juiste monsters. Schrijf daarna de letters die erbij horen in de vakjes onderaan. Welk woord komt er dan uit?
Monsters is ook het derde kwartet uit het ‘Tom & Ed Liedjeskwartet’! Printen, knippen en bewaren. Deze week volgen er nog meer.
Luister hier naar monsters:


  • Activiteit 7 / Bodypercussie level 3

Zoals we hadden beloofd. Hier is bodypercussie level 3! Maar let op; het is best pittig. Misschien is het verstandig om level 1 en 2 (activiteit 1 en 2) nog even door te nemen.
Is dat gelukt? Dan wensen we je heel veel succes met het laatste level!


Activiteit 6 / Kleurplaat (en Liedjeskwartet set 2)

De eerste week ‘thuisonderwijs’ sluiten we af met een kleurplaat voor  het weekend. Zet leuke muziek aan en kleuren maar! We zijn natuurlijk erg benieuwd naar het resultaat. Je kunt een foto van de kleurplaat mailen (troef-theater@outlook.com), op facebook posten of ons taggen via Instagram (@troeftheater).
Ook het tweede kwartet is hier te vinden. Vanaf maandag zetten we weer dagelijks een nieuwe activiteit online dus houd deze pagina in de gaten. Ondanks deze vreemde weken… blijf hopen en dromen want ‘je weet maar nooit…’.
Beluister hier het lied:


  • Activiteit 5 / Tik en trommel

Muziek maken, dat kan de hele dag! Dat begint bij ons al bij het ontbijt. Bekijk dit filmpje en doe met ons mee! Je hebt er wel wat muziekinstrumenten bij nodig:

  • een pak hagelslag en een pak vruchtenhagel
  • een pot stroop
  • een pot pindakaas
  • ritmestokjes of bestek

Je kunt dit liedje in drie groepjes meespelen, kijk daarbij goed naar je eigen voorbeeld!
Meetrommelen kan ook in je eentje, dan kies je gewoon zelf je eigen voorbeeld (broodbeleg).

De tekst van dit liedje vind je hier.
We hebben natuurlijk nog veel meer liedjes gemaakt. Die zijn hier allemaal te beluisteren.


  • Activiteit 4 / Op de fiets (en Liedjeskwartet set 1)

Hebben jullie dat ook wel eens? Dat je een stukje fietst, heerlijk in de zon? En dat je jezelf afvraagt welke geluiden je allemaal zou kunnen maken met je eigen fiets? Voor de mensen in dit filmpje is hun fiets niet alleen een muziekinstrument, maar een complete band!

Pak je eigen fiets er eens bij. Welke geluiden kun jij hiermee maken? Zijn het er meer dan tien? We zouden het leuk vinden als je ons dat laat weten via Facebook of tag ons op Instagram (@troeftheater).

Zing je gezellig mee met ons lied ‘Op de fiets’? De tekst vind je hier.

De komende weken kun je sparen voor een echt liedjeskwartet. Hier vind je het kwartet dat hoort bij het liedje ‘Op de fiets’. Als je dit uitprint, netjes uitknipt en goed bewaart, dan heb je binnenkort het spel compleet!


  • Activiteit 3 / Muziek in het bos

Het is bijna lente in het Muziekbos! Alle dieren komen weer tevoorschijn en spelen mooie melodieën op hun instrumenten. Kun jij horen welke instrumenten bespeeld worden door de beer, egel, haas en kraai? Kun je ook horen welke dieren er samenspelen? Soms zijn het zelfs meer dan twee dieren tegelijk. Veel luisterplezier!

Klik hieronder op de dieren/het samenspel om de geluidsfragmenten te beluisteren. De antwoorden vind je onderaan.

de beer

de egel

de haas

de kraai

samenspel 1

samenspel 2

samenspel 3

samenspel 4

samenspel 5

Klik hier voor de antwoorden


  • Activiteit 2 / Bodypercussie level 2

Heb je level 1 onder knie? Weet je zeker dat je niet nog één keer moet oefenen? Dan kun je door naar het volgende level. Een stukje moeilijker, want er komt een geluid bij! Morgen gaan we iets heel anders doen, maar blijf de levels oefenen, want volgende week staat level 3 op het programma.


  • Activiteit 1 / Bodypercussie level 1

Als je bodypercussie gaat doen heb je je eigen instrument altijd al bij je, je eigen lichaam! Kun jij bedenken op hoeveel manieren je geluid, of zelfs muziek kunt maken met je lichaam. Gelukt? Hoeveel geluiden kon je bedenken? Misschien wel meer dan 10! Dan zijn we klaar voor het echte werk! Hieronder vind je bodypercussie level 1. Oefen hem goed, dan kun je morgen door naar level 2!